Veelgestelde vragen

Hebt u een vraag? Mogelijk vindt u het antwoord in een van de veelgestelde vragen hieronder. Natuurlijk kunt u ook contact met ons opnemen via info@casade.nl of bel gratis 0800 55 222 22.

Wat betekent ‘huishoudinkomen’?
Onder het huishoudinkomen vallen alle inkomens van de huurder en overige bewoners van de woonruimte. Bij de inkomens van inwonende kinderen die op 1 januari nog geen 23 jaar waren, telt het inkomen tot aan het niveau van het wettelijk minimumloon (ongeveer € 20.000) niet mee bij het huishoudinkomen. Een bijbaantje kan dus gerust!
Waarom is de huur van mijn buurman lager dan de mijne?
Op deze vraag kunnen we niet één antwoord geven. Het verschil in huurprijs kan meerdere / verschillende redenen hebben:
 
  • De huren zijn nu gemiddeld hoger dan vroeger. Als uw buren er al langer wonen, zijn zij met een lagere huur begonnen. Als u nu een woning gaat huren, betaalt u de huurprijs van dit moment.
  • Er kan een verschil in de kwaliteit van de woning zijn. Zo heeft het ene huis misschien een hoger afwerkingsniveau dan het andere.
  • Iedereen krijgt jaarlijks een huurverhoging. Door een verschil in inkomen kunnen de ene buren echter een hogere huurverhoging hebben gehad dan de andere buren (bij inkomensafhankelijke huurverhoging).
  • Als een huis leeg komt, stelt Casade de huur opnieuw vast. Soms sluit de huurprijs niet meer aan bij de kwaliteit en de waarde van woning. De huur wordt dan aangepast op basis van het puntenstelsel. Dat is een landelijk systeem om een huis te waarderen op punten als energiezuinigheid, kwaliteit en voorzieningen.


Zo kan het dus voorkomen dat uw huur anders is dan die van uw buurman.