Service- en stookkosten

Servicekosten zijn een vergoeding voor bijvoorbeeld schoonmaak, tuinonderhoud en glasverzekering. De hoogte van de servicekosten verschilt per woning. In een flat betaalt u meer dan in een eengezinswoning. U betaalt een voorschotbedrag. Eenmaal per jaar verrekenen wij de werkelijke kosten met het door u betaalde voorschot. U krijgt dan geld terug of u moet bijbetalen.

Ik heb een afrekening servicekosten ontvangen. Waarom krijg ik een afrekening?

U betaalt maandelijks een voorschot voor de servicekosten. Jaarlijks rekenen wij met u af op basis van de werkelijk gemaakte kosten.

  • Betaalde u teveel voorschot? Dan krijgt u geld terug.
  • Waren de werkelijke kosten hoger dan het door u betaalde voorschot? Dan betaalt u bij.

Een overzicht van de kosten en de voorschotten staat op uw afrekening.

Ik weet niet of ik een serviceabonnement heb. Waar kan ik zien voor welke servicekosten ik betaal?

U kunt dit op verschillende manieren zien:

  • In uw huurovereenkomst
  • In Mijn Casade bij het onderdeel contracten
  • In de brief over de jaarlijkse huurverhoging die u ieder jaar voor 1 mei ontvangt 

Ik heb meters op de radiatoren voor mijn stookkosten. Hoe lezen jullie die uit?

De meters worden op afstand uitgelezen. U hoeft daar zelf niets voor te doen of voor thuis te blijven..

Wanneer ontvang ik de afrekening servicekosten?

U ontvangt de afrekening ieder jaar voor 1 juli.

Over mijn afrekening servicekosten betaal ik administratiekosten. Waar bestaan die kosten uit?

Wij voeren werkzaamheden uit om de servicekosten administratief te verwerken.

De administratiekosten zijn een vergoeding voor deze werkzaamheden.

 

De werkzaamheden bestaan onder andere uit:

-          Het boeken en betalen van facturen.

-          Het opstellen van afrekeningen.

-          Het berekenen van de verdeling van de kosten.

-          Het maken van een voorstel voor de nieuwe voorschotten.

-          Het beantwoorden van vragen over de afrekeningen.

 

De administratiekosten zijn door ons vastgesteld op 5% van de totale servicekosten.

Wij brengen deze jaarlijks bij de afrekening servicekosten bij u in rekening.

Waarom rekenen jullie de servicekosten een keer per jaar af?

Wij ontvangen van onze leveranciers een keer per jaar de afrekening. Die rekeningen zijn de basis voor de afrekening van uw servicekosten. De nieuwe voorschotten berekenen wij op basis van nieuwe prijzen die onze leveranciers aan ons doorgeven.

Wat zijn voorbeelden van servicekosten?

Servicekosten betaalt u voor de levering van bepaalde producten en diensten. U kunt hierbij denken aan het schoonhouden van portieken en algemene ruimten, groenonderhoud en het stroomverbruik van de lift en in de algemene ruimten.

Wanneer krijg ik een afrekening stookkosten?

De meeste huurders ontvangen de afrekening stookkosten binnen een aantal maanden nadat de stookperiode is afgelopen.

Ik heb de huur opgezegd. Wanneer krijg ik de afrekening servicekosten?

De servicekosten rekenen wij voor 1 juli van het nieuwe jaar met u af. U krijgt de afrekening op uw nieuwe adres.

Wanneer verandert het voorschotbedrag van de servicekosten?

Het voorschotbedrag passen wij één keer per jaar aan op 1 juni of 1 augustus. Het nieuwe voorschotbedrag staat in de brief die u ontvangt over de afrekening van de servicekosten.

Wanneer krijg ik een afrekening van WKO (warmte en koude opslag)

De meeste huurders ontvangen de afrekening aan het begin van het jaar.

Ik heb niet het hele jaar in mijn woning gewoond. Moet ik voor een heel jaar servicekosten betalen?

U betaalt servicekosten zolang de huurovereenkomst loopt. De afrekenperiode ziet u op de jaarlijkse afrekening. Als de huurovereenkomst eindigt, stopt de betalingsverplichting.

Waarom betaal ik voor stroomverbruik? Ik betaal zelf ook aan een energieleverancier.

Stroomverbruik dat u via de servicekosten betaalt, is voor verbruik in de algemene ruimtes van uw woongebouw. Bijvoorbeeld verlichting van portiek, galerijen en bergingen en stroomverbruik van liften.

Om deze kosten te verlagen plaatsen we steeds meer zonnepanelen op appartementengebouwen. De opbrengst gaat naar al onze huurders die servicekosten betalen!

De ramen van ons woongebouw zijn niet goed gewassen. Wat kan ik doen?

Betaalt u servicekosten voor het ramen wassen? U vindt de schoonmaakschema's in de algemene ruimte.

Is het schoonmaakbedrijf niet geweest of is er niet volgens afspraak schoon gemaakt? Dan kunt u dit melden bij de wijkbeheerder of ons bellen via 0800 55 222 22.

Waarom betaal ik administratiekosten over de afrekening servicekosten?

Wij maken kosten voor het opstellen, boeken en betalen van facturen en afrekeningen. 5% van die kosten berekenen wij door aan onze huurders.

Kan ik de uitbetaling van de servicekosten op mijn eigen bankrekening krijgen? De huur wordt door een instantie betaald.

Betaalt sociale zaken uw huur? Dan krijgt u de servicekosten terug op uw eigen rekening. In alle andere gevallen maken we het over op het rekeningnummer dat bij ons bekend is en waarvan de huur wordt betaald.

Wie betaalt de servicekosten voor leegstaande woningen?

De totale servicekosten worden verdeeld over alle woningen in het gebouw. De kosten van leegstaande woningen betalen wij.

Wij maken ons trappenhuis zelf schoon. Kunnen jullie dat voor ons doen?

Dat kan, als tenminste 70 procent van alle huurders in uw woongebouw dat ook wil. Als wij de schoonmaak regelen, betaalt u hiervoor via de servicekosten. 

Stel uw vraag

Vertalen / Translate