Nul-Op-de-Meter woningen (NOM)

Nul-Op-de-Meter woningen (NOM)

Vanaf 2050 moeten alle gebouwen in Nederland CO2-neutraal zijn. Dat past helemaal bij onze duurzame ambitie. Tegelijk willen we de woonlasten voor onze huurders laag houden én hen kwalitatief goede en comfortabele woningen bieden. We doen dit bijvoorbeeld door Nul-Op-de-Meter (NOM) woningen te bouwen. Maar ook door bestaande woningen te verbouwen naar NOM.

Veel gevraagd over Nul-Op-de-Meter woningen (NOM)

Wat is het verschil tussen een standaard woning en een Nul-Op-de-Meter (NOM) woning?

Een NOM woning heeft verschillende energiemaatregelen

  • De buitenkant is zeer goed geïsoleerd. Hierdoor gaat er nauwelijks warmte verloren.
  • Een slim ventilatiesysteem zorgt ervoor dat de woning altijd goed geventileerd wordt.
  • Een warmtepomp met boiler verwarmt het water voor verwarming en warmtapwater, bijvoorbeeld voor douche en keuken.
  • Er is geen gasaansluiting meer aanwezig. Alle benodigde energie is elektrisch, ook voor het koken.
  • Op het dak liggen zonnepanelen. De hoeveelheid energie die wordt opgewekt kan per woning verschillen.

EnergiePrestatieVergoeding (EPV)
Als u een NOM woning van ons huurt, betaalt u ons elke maand een ‘EnergiePrestatieVergoeding’. Dit bedrag compenseert deels de extra kosten die we maken om een NOM woning te bouwen, zodat deze de energie opwekt die we beloven.

Energierekening
De energieprestatievergoeding vervangt meestal het grootste deel van de kosten die u normaal betaalt aan de energieleverancier. U heeft wel altijd een elektra aansluiting bij een energieleverancier nodig. Een maandelijks voorschot aan de energieleverancier blijft dus bestaan. Net als de jaarlijkse afrekening, waar ook uw eventuele extra verbruik op staat. Dit verbruik hangt af van uw gezinssamenstelling, de uitrusting van uw woning, de aanwezige apparatuur, de weersomstandigheden en uw woongedrag. ‘Nul op de meter’ betekent niet automatisch ‘nul op de rekening’. Uw woongedrag beïnvloedt uw eindafrekening. Hoe bewuster u omgaat met uw energieverbruik, hoe minder u extra betaalt. En misschien krijgt u zelfs geld terug!

Bekijk ook dit filmpje!

Wat is een Nul-Op-de-Meter (NOM) woning?

Een NOM woning is zo goed is geïsoleerd dat deze nog maar weinig energie nodig heeft voor verwarming. Ook wekt de woning energie op door zonnepanelen. Deze opwekking is voldoende voor het energieverbruik van de woning. Dit betekent dat de woning per jaar bij gemiddelde omstandigheden net zoveel energie opwekt als deze verbruikt.

Ik woon in een Nul-Op-de-Meter (NOM) woning. Moet ik dan tóch een contract afsluiten bij een energieleverancier?

Ja, u moet namelijk altijd vastrecht betalen. U bepaalt zelf bij welke energieleverancier u een contract afsluit. Vermeld bij de aanmelding dat u in een NOM woning gaat wonen, zodat het voorschot laag kan blijven. De zonnepanelen wekken voldoende energie op voor een gemiddeld verbruik.

  • Gebruikt u meer energie dan uw woning opwekt? Dan levert uw energieleverancier de stroom die u extra nodig heeft.
  • Gebruikt u minder energie dan uw woning opwekt? Dan krijgt u geld terug van uw energieleverancier.

Mag ik in de binnenmuren van mijn Nul-Op-de-Meter (NOM) woning boren?

Ja dat mag, maar zorg er wel voor dat u de buitenmuur, de installaties en het isolatiepakket niet raakt of beschadigt. Een plugje voor een schilderij is geen enkel probleem.
Uw NOM woning voldoet aan strenge kwaliteitseisen voor isolatie en installaties. In de buitenmuur en het isolatiepakket mag u niet boren, dit geeft energieverlies.

Ik woon in een Nul-Op-de-Meter (NOM) woning en krijg van jullie een energiebundel. Kan ik nog wel blijven douchen of verwarmen als die bundel op is?

Jazeker, uw energieleverancier levert op dat moment de stroom die u extra nodig heeft.

Op uw jaarafrekening staat het verschil tussen de energie die u heeft opgewekt en de energie die u van uw leverancier afnam. Dat verschil betaalt u bij of krijgt u terug.

Ik woon in een Nul-Op-de-Meter (NOM) woning. Mag ik zelf iets aan mijn woning veranderen?

Dat ligt aan wat u wilt veranderen. Bij een NOM woning gelden hiervoor andere voorwaarden dan bij een normale woning.

Een ZAV (Zelf Aangebrachte Verandering) in een NOM woning moet u altijd bij ons aanvragen. Nadat wij uw aanvraag hebben ontvangen, krijgt u binnen twee weken antwoord.

Kan ik zien hoeveel energie mijn Nul-Op-de-Meter (NOM) woning opwekt en hoeveel ik verbruik?

Ja, via de slimme meter in uw woning en het monitoringssysteem ziet u hoeveel u opwekt en verbruikt. Ook ziet u hoeveel u eventueel teruglevert aan de energieleverancier.

Is de lucht die mijn Nul-Op-de-Meter (NOM) woning binnenkomt voorverwarmd en is deze overal dezelfde temperatuur? Ook in de slaapkamers?

Ja. In de winter wordt er koude buitenlucht aangezogen. Die wordt voorverwarmd met de binnenlucht die uit de woning wordt afgezogen. In de zomer is dit precies andersom. Dan wordt warme buitenlucht aangezogen en afgekoeld door de koudere binnenlucht die wordt afgezogen.

Ik woon in een Nul-Op-de-Meter (NOM) woning. Wat gebeurt er als ik minder energie verbruik dan de zonnepanelen opleveren?

De energieleverancier is wettelijk verplicht de stroom die u teruglevert op jaarbasis te verrekenen met de stroom die u afneemt. Dit heet salderen. Als u meer energie teruglevert dan verbruikt, krijgt u dus geld terug van uw leverancier.

Let op: de overheid wil de salderingsregeling vanaf 2023 afbouwen. Meer informatie over salderen en energie terugleveren vindt op de website van de Consumentenbond.

Ik woon in een Nul-Op-de-Meter (NOM) woning. Wordt de energie uit de zonnepanelen opgeslagen, zodat ik die later kan gebruiken?

Nee, dit is nu nog niet mogelijk.

Ik woon in een Nul-Op-de-Meter (NOM) woning. Wordt het water dat ik gebruik meteen weer in de boiler aangevuld en verwarmd?

Ja.

Ik woon in een Nul-Op-de-Meter (NOM) woning met monitoring via BeNext. Hoe log ik in op het portaal of de app van BeNext?

Om in te loggen op het portaal gaat u naar http://www.benext.eu/. Klik rechtsboven op ‘Login’. U logt in met de gebruikersnaam die u bij sleuteluitgifte heeft ontvangen en u maakt zelf een wachtwoord aan via 'wachtwoord vergeten'.

Om in te loggen op De BeNext Inzicht app moet u deze eerst installeren op uw smartphone of laptop. Daarna kunt u inloggen met dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord van het portaal.
Lukt inloggen niet? Neem dan contact met ons op via 0800 55 222 22, mail naar info@casade.nl of download de handleiding van BeNext. https://www.benext.eu/ep-handleiding/

Ik woon in een Nul-Op-de-Meter (NOM) woning met monitoring via BeNext. Waar vind ik mijn gebruikersnaam?

Uw gebruikersnaam heeft u ontvangen bij sleuteluitgifte. Een wachtwoord maakt u zelf aan via de website van BeNext.

Bent u uw gebruikersnaam kwijt? Neem dan contact met ons op via 0800 55 222 22 of mail naar info@casade.nl

Ik wil graag meer informatie over de werking van mijn NOM woning. Kan dat?

Ja hoor, onze energiecoach kan u er alles over vertellen. Bel of mail ons gerust voor een afspraak.

Ik wil graag meer informatie over de monitoring van mijn NOM woning. Kan dat?

Ja hoor, onze energiecoach kan u er alles over vertellen. Bel of mail ons gerust voor een afspraak.

Ik woon in een Nul-Op-de-Meter woning met monitoring via KlimaatGarant / IthoDaalderop. Waar kan ik terecht met mijn vragen?

Heeft u vragen over het inloggen op het klantportaal van KlimaatGarant / IthoDaalderop? Belt u dan naar KlimaatGarant/IthoDaalderop op 088-7444700 of stuur een mail naar service@klimaatgarant.nl 

Heeft u een andere vraag over de monitoring? Belt u dan naar Casade op 0800 55 222 22.

Vertalen / Translate