#geen zorgen voor huurders Casade

In het voorjaar van 2018 heeft Casade een zogenaamde #geenzorgen-poule opgericht die wordt ingezet bij calamiteiten. Een calamiteit is een vervelende gebeurtenis, waarbij het wonen van onze huurders in het gedrang komt. Dat kan bijvoorbeeld brand maar ook iets ‘kleiners’ zijn, zoals geen water of een liftstoring.


Ontzorgen
In geval van calamiteiten willen we onze huurders ontzorgen. Ook buiten de openingstijden van ons kantoor. Vandaar de #geenzorgen-poule. Hierin zitten medewerkers die zorgen dat onze huurders geholpen worden en geen (extra) zorgen hoeven te hebben.
 

Het verhaal van collega Sjanny
Onze collega Sjanny vertelt over haar #geenzorgen-dienst bij een woningbrand op 9 juni in Dongen.

"Terwijl ik thuis met mijn gezin genoot van een heerlijke zomerse zaterdag ging de calamiteitentelefoon. Ik was eigenlijk verbaasd, de dag ervoor was ik ook al opgeroepen en een calamiteit is meestal geen dagelijks werk. Een collega vroeg of ik naar Dongen kon komen in verband met een woningbrand. Het ging hier om een gebouw met twee appartementen van Casade en daaronder zorgwoningen voor dementerende ouderen. Het gebouw heeft aan de kant van de appartementen een rieten kap. Daar was de brand uitgebroken. 

Ik was erg benieuwd hoe de situatie ter plaatse zou zijn. De brandweer had de brand gelukkig al onder controle. Ze waren aan het nablussen. De bewoners van de appartementen stonden op straat en bekeken de situatie met gemengde gevoelens. Op de benedenverdieping was de hulpverlening zeer snel en soepel op gang gekomen. De bewoners van de zorgwoningen waren inmiddels overgebracht naar een ander gebouw in Tilburg.


Niet terug naar het appartement
Ik vroeg de getroffen bewoners hoe het met hen ging en waar ze hulp bij nodig hadden. Daarbij richtte ik me eerst op hun gevoel en liet hen vertellen over wat ze hadden meegemaakt.
Toen bleek dat de huurders van beide appartementen niet terug in hun woning konden was de belangrijkste vraag; waar gaan ze overnachten? Samen met een medewerker van Salvage (een stichting die eerste hulp verleent bij brand) hebben we de mogelijkheden onderzocht. Het echtpaar uit een van de appartementen kon bij hun dochter logeren. Dus dat was snel opgelost. Het jonge gezin, met een kindje van 3 jaar, uit het andere appartement had geen directe opvang. Alle hotels in de omgeving zaten vol vanwege een festival in de regio. Ze hadden ook nog niet gegeten die avond. Gelukkig konden we met aangrenzende zorginstelling regelen dat ze daar wat konden eten en dat het kindje er tv kon kijken. Heel fijn. 


Brandlucht

Met de medewerker van Salvage bekeek ik intussen de situatie om te zien welke spullen de familie eventueel mee kon nemen. Dat bleek heel weinig te zijn. Bovendien stonk alles naar brandlucht. Ik belde onze opzichter met dit verhaal en die nam van thuis spullen voor de kleine mee en kleding voor het gezin.

De bewoners wilden nog even binnen kijken en vonden dit enorm spannend. Omdat ze hun kleintje niet zonder papa of mama achter wilden laten bij de zorginstelling, zijn ze om beurten met mij mee naar boven gegaan. Ze vonden het op dat moment prettig dat er iemand bij was en ze dit niet alleen hoefden te doen. 


Oplossing voor de nacht
Toen ik weer buiten kwam was een collega van het wijkteam Dongen aangekomen om mee te zoeken naar een mogelijkheid om te overnachten. Onze opzichter bleef bij de appartementen om de laatste technische zaken af te wikkelen en mijn collega-consulent en ik zijn naar ons kantoor in Dongen gegaan. We wilden kijken of we een leegstaande woning konden aanbieden aan het gezin. Een andere collega bleef thuis op de computer zoeken naar een hotel en hij vond er een die nog een kamer beschikbaar had!! Het gezin kon nog dezelfde avond komen. Opgelucht gingen we terug naar de huurders. Die vonden de aangeboden oplossing ook heel fijn en waren dankbaar. 


Teamwork
Moe maar voldaan gingen we naar huis. Bij de evaluatie op maandag kwamen we tot de conclusie dat de samenwerking goed was verlopen. Met elkaar, maar zeker ook met de andere hulpverlenende instanties die aanwezig waren. Kortom een sterk staaltje dienstverlenend teamwork!” 

Wij hopen natuurlijk dat u nooit met zo’n calamiteit te maken krijgt. Maar als het toch gebeurt, dan staat ons #geenzorgen-team voor u klaar!