Jaarlijkse huurverhoging

Ieder jaar passen wij op 1 juli de huurprijzen aan volgens de richtlijnen van de overheid. U ontvangt altijd voor 1 mei een brief met uw nieuwe huurprijs.  
 
2025: huren worden met gemiddeld 4,4% verhoogd  
De overheid heeft bepaald dat de huren van sociale huurwoningen in 2025 verhoogd mogen worden met maximaal 4,5%. Casade verhoogt de huren met gemiddeld 4,4%. De meeste huren worden met 4,5% verhoogd. Een aantal huurders krijgt minder huurverhoging. Sommige servicekosten en de energieprestatievergoeding (EPV) worden per 1 juli ook verhoogd. Ook voor u? Dit leest u in de brief die u voor 1 mei ontvangt hierover. 

Kunt u de bijlage niet vinden in Mijn Casade? 
Op dit moment hebben we technische problemen met Mijn Casade. Hierdoor is uw bijlage niet zichtbaar. We werken aan een oplossing. De bijlage bij de huurverhoging kunt u hier vinden. Sorry voor het ongemak!
 
Invloed huurdersorganisatie SHC 
Bij beleidsvorming wordt de huurdersorganisatie SHC nauw betrokken. Bij de jaarlijkse huurverhoging heeft de SHC een adviserende rol. De SHC heeft Casade dit jaar een negatief advies gegeven. Omdat zij zich zorgen maken over de stijgende kosten voor het wonen voor huurders. We begrijpen heel goed dat de SHC dit advies heeft gegeven, maar de huuropbrengsten zijn voor ons erg belangrijk.  
 
Het is jammer dat we met de SHC van mening verschillen. Meestal nemen we het advies van hen over. Een aantal adviezen die we de afgelopen jaren hebben overgenomen van de SHC zijn:

  • Een gemiddeld lagere huurverhoging in 2024 dan wettelijk mocht. 
  • Minimaal 9.000 betaalbare huurwoningen houden voor huurders met een bescheiden inkomen.
  • Geen extra huur voor huurders wiens woning we verbeteren.
  • Afspraak dat het aantal sociale huurwoningen minimaal gelijk blijft in de dorpen Waspik, Loon op Zand, ’s Gravenmoer en Dongen-Vaart.

Heeft u moeite met het betalen van uw huur?  
We begrijpen goed dat een huurverhoging geen fijn bericht is. Heeft u moeite met het betalen van uw huur? Neem dan vooral contact met ons op. We vinden het erg belangrijk om u te helpen. Hierbij gelden geen inkomensgrenzen. We kijken graag samen met u naar een oplossing die past bij uw persoonlijke situatie. Bel hiervoor naar 0416 725 100.  

Wel of geen huurverhoging?
Woensdag 16 april kwamen de coalitiepartijen PVV, NSC, VVD en BBB tot een akkoord over de voorjaarsnota. Zij hebben hierin gezegd dat er in 2025 en 2026 geen huurverhogingen voor sociale huurwoningen komen. We begrijpen dat het verwarrend is dat u een dag later een brief van ons krijgt, waarin staat dat u een huurverhoging krijgt. Hoe zit het nu precies?

In december 2024 heeft minister Keijzer een afspraak gemaakt met de woningcorporaties over de huurverhoging. In de periode tot april hebben we die afspraken uitgewerkt in de brief over de huurverhoging die u donderdag 17 april ontving.

De voorjaarsnota bevat een voorstel van de coalitiepartijen. Dit voorstel is nog geen nieuwe wetgeving. Als de minister in de loop van de komende maanden besluit dat corporaties de huren vanaf 1 juli niet mogen verhogen, dan trekken wij ons voorstel natuurlijk in. Tot die tijd moet u rekening houden met de verhoging zoals wij die voorstellen. We weten nog niet hoe het verder gaat, maar we informeren u zodra we meer weten.

Betaalt u servicekosten?
De servicekosten die u betaalt (bijvoorbeeld voor rioolfonds of glasfonds) betalen wij meteen door aan de uitvoerder. Omdat hun kosten jaarlijks stijgen, stijgen de servicekosten ook. Als het kabinet besluit dat de huurverhoging niet doorgaat, vragen we wel een verhoging van de servicekosten.

Veel gevraagd over Jaarlijkse huurverhoging

Hoe dien ik een bezwaar in tegen de huurverhoging?

Algemeen

Bezwaar maken werkt zo:

  1. Ga naar Controleer de Huurverhoging en beantwoord alle vragen.
  2. Daarna ziet u of het huurverhogingsvoorstel aan alle wettelijke eisen voldoet. En of het voor u zinvol is om bezwaar te maken. 
  3. Als het zin heeft om bezwaar te maken kunt u via deze website een brief opstellen. 
  4. Mail of stuur deze brief naar Casade, Jan de Rooijstraat 43, Kaatsheuvel.
  5. Casade beoordeelt uw bezwaar.
  6. Als uw bezwaar terecht is, past Casade de huurverhoging aan.
  7. Als uw bezwaar volgens ons niet terecht is, vragen we u of we het bezwaar door kunnen sturen naar de huurcommissie.
  8. Als u akkoord geeft, sturen we het bezwaar door en behandelt de huurcommissie uw bezwaar.
    - Krijgt u gelijk van de huurcommissie?Dan past Casade de huurverhoging aan.
    - Krijgt u geen gelijk van de huurcommissie? Dan past Casade niets aan. De huurcommissie brengt u dan €25 in rekening.

Bezwaar maken heeft echt alleen zin als het voorstel niet voldoet aan alle wettelijke eisen. De Huurcommissie kan u zoals gezegd kosten in rekening brengen als uw bezwaar niet toegewezen wordt.  

Waarom krijg ik een huurverhoging?

Algemeen

De huuropbrengsten zijn voor ons erg belangrijk. Daarmee investeren we in de woningen van morgen. Net als voor iedereen, stijgen ook voor ons jaarlijks de kosten. Daarom vragen we een huurverhoging. 

Met de huuropbrengsten betalen we het onderhoud, we bouwen nieuwe woningen en we maken onze woningen duurzamer. Zo zorgen we ervoor dat we ook in de toekomst goede woningen hebben. Voor de komende vier jaar betekent dit bijvoorbeeld dat we: 

  • 750 nieuwe woningen bouwen. Hierdoor kunnen we meer woningzoekenden aan een woning helpen. 
  • 1.000 woningen duurzamer maken. Hiermee houden we voor steeds meer huurders de woonlasten zo klein mogelijk. 
  • jaarlijks circa 29 miljoen euro uitgeven aan het onderhouden van onze woningen. 
  • 9.000 woningen betaalbaar houden voor huurders met een bescheiden inkomen. 

Ik kan mijn huur niet op tijd betalen. Wat nu?

Algemeen

Heeft u moeite met het betalen van uw huur? Neem dan vooral contact met ons op. We vinden het erg belangrijk om u te helpen. Onze collega's van team huur betalen kijken graag samen met u naar een oplossing. Neem gerust contact op via of 0416 725 100.

Wanneer wordt mijn huur verhoogd?

Algemeen

Ieder jaar verhogen wij de huur op 1 juli. Dat is volgens de regels van de overheid. Voor 1 mei ontvangt u een brief met het voorstel voor de jaarlijkse huurverhoging. Vanaf 1 juli betaalt u de nieuwe huurprijs.

Wanneer ontvang ik bericht over de huurverhoging?

Algemeen

Ieder jaar ontvangt u voor 1 mei een brief over de huurverhoging. Hierin leest u wat uw nieuwe huurbedrag per 1 juli wordt.

Ik heb huurverhoging gehad. Krijg ik nu een nieuwe huurovereenkomst met de nieuwe huurprijs?

Algemeen

Nee, u krijgt alleen een huurovereenkomst bij het ondertekenen van uw contract. U kunt de brief over de huurverhoging bij uw huurovereenkomst bewaren.

Hoe zit het met huurverhoging en huurtoeslag?

Algemeen

Vaak krijgt u bij een huurverhoging ook meer huurtoeslag van de overheid, als u hier recht op heeft. 

Ontvangt u al huurtoeslag? Dan hoeft u niets te doen. 
Wij geven automatisch uw nieuwe huurprijs vanaf 1 juli 2025 door aan de Belastingdienst. U ontvangt van de Belastingdienst bericht over uw nieuwe huurtoeslag. U hoeft dus niets te doen.

Ontvangt u geen huurtoeslag? Kijk dan of u er misschien toch recht op heeft. 
Veel huurders ontvangen geen huurtoeslag, terwijl ze er wel recht op hebben. Huurtoeslag hangt af van uw inkomen en het huurbedrag dat u betaalt. Op www.belastingdienst.nl leest u alles over huurtoeslag. Ook kunt u hier eenvoudig een berekening maken of direct huurtoeslag aanvragen. Heeft u vragen of advies nodig? Bel dan de Belastingtelefoon 0800 0543 (gratis). Houd uw Burgerservicenummer (BSN) bij de hand. Dit nummer staat op uw paspoort, loonstrook en rijbewijs.

Wat is Geldfit?

Algemeen

Grip op uw geld. Komt u moeilijk rond? U bent niet de enige! Casade en Geldfit werken samen om u te helpen met uw geldzaken. Geldfit kan u helpen om uw geldzaken 'fit' te krijgen of te houden.   
  
Gratis en onafhankelijk advies 
Op www.geldfit.nl/casade krijgt u gratis advies dat past bij uw financiële situatie. Ook krijgt u tips over welke organisaties u bij uw geldzaken kunnen helpen. Deze organisaties vindt u bij u in de buurt.  
 
Geldfit werkt niet voor bedrijven of de overheid. Zij maken geen winst en het is gratis te gebruiken. Ook hoeft u uw naam niet op te geven en ze slaan uw gegevens niet op. U zit dus nergens aan vast. 
  
Zo werkt Geldfit
Ga naar www.geldfit.nl/casade
Start de Geldfit-test of lees informatie  
Heeft u liever contact met een medewerker van Geldfit? U kunt bellen en chatten.  
Geldfit is gratis en anoniem. U krijgt tips, tools en informatie en een overzicht van hulp bij u  in de buurt.  
 
Geldfit denkt met u mee 
Wilt u graag met iemand praten over uw situatie? Bel dan gratis en anoniem met  
0800 8115. Een medewerker van Geldfit luistert naar uw verhaal en denkt met u mee.  

Mijn inkomen is hoger dan de inkomensgrens. Mag ik in mijn woning blijven wonen?

Algemeen

Ja, u kunt gewoon in uw woning blijven wonen. Dit heeft geen gevolgen voor uw huidige woonsituatie. Als u wilt verhuizen naar een ander huis, gelden de inkomensregels ook voor u.

Verhoogt Casade de huren inkomensafhankelijk?

Algemeen

Nee, wij maken geen gebruik van de mogelijkheid om inkomensafhankelijk de huur te verhogen.

Mijn woning heeft gebreken en toch krijg ik huurverhoging. Hoe kan dat?

Algemeen

Als iets in uw woning niet goed of kapot is, lossen we dit op. Daarnaast onderhouden we uw woning volgens planning. Dit staat allemaal los van de huur die u ons betaalt; het is ons werk.
Met de huur die huurders betalen, investeren wij in de woningen van morgen. We betalen het onderhoud, we bouwen nieuwe woningen en we maken onze woningen duurzamer. Zo zorgen we ervoor dat we ook in de toekomst goede woningen hebben. Net als voor gezinnen stijgen ook voor ons jaarlijks de kosten. Dat is de reden dat wij een huurverhoging vragen.

Kan ik huurverhoging krijgen wanneer ik huurgewenning heb?

Algemeen

Ja, dit kan. De huurgewenning is berekend bij het aangaan van uw huidige huurcontract. Daarna kan de huur door ons verhoogd worden. De huurgewenning die we met u hebben afgesproken, blijft hetzelfde, en elk jaar wordt dit bedrag een beetje lager. Deze afspraak staat los van de jaarlijkse huurverhoging. 

Kan ik huurverhoging krijgen wanneer mijn woning wordt gesloopt?

Algemeen

Zodra het sociaal statuut sloop ingaat, krijgt u geen huurverhoging meer. 
Als er nog geen sociaal statuut sloop van kracht is, mogen wij de huur verhogen. 

Hoe wordt de Energieprestatievergoeding (EPV) jaarlijks verhoogd?

Algemeen

Als u een Nul-Op-De-Meter (NOM) woning van ons huurt, betaalt u ons elke maand een ‘EnergiePrestatieVergoeding’ (EPV). Dit bedrag compenseert deels de extra kosten die we maken om een NOM woning te bouwen, zodat deze de energie opwekt die we beloven.

De EPV verhogen we ieder jaar met een percentage dat door de overheid wordt bepaald. De overheid volgt hier jaarlijks het inflatiecijfer van het vorige kalenderjaar. Voor 2024 was het inflatiecijfer 3,3%. Dit betekent dus dat de EPV in 2025 met 3,3% wordt verhoogd. 

Ik heb huurverlaging gehad in 2023 of 2024, maar krijg nu toch een huurverhoging. Mag dat?

Algemeen

Ja, dat mag. De overheid heeft bepaald dat u geen huurverhoging mag krijgen in het kalenderjaar dat u huurverlaging kreeg. U kreeg huurverlaging in 2023 of 2024. In dat jaar heeft u dus ook geen huurverhoging gekregen.